Islam adalah agama yang penuh dengan rahmah dan berkah. Ia diutuskan
oleh Allah swt Tuhan yang mencipta manusia bukan untuk menghalang atau
menidakkan keperluan manusia seperti keinginan [ nafsu ] syahwah dan
sebagainya tetapi Islam datang untuk membetulkan dan memandu manusia
agar melunas keinginannya secara yang betul , benar dan baik .
Gejala seks bebas [ zina ] dan rogol adalah angkara nafsu yang tidak
terkawal dan ia disalurkan secara tidak betul , tidak benar dan membawa
keburukan kepada diri dan orang lain . Sedang Islam menggalakkan
perkahwinan [ aqad nikah ] agar hati manusia tenteram dan tenang serta
nafsu dapat dikawal . Ini membawa kebaikan kepada semua ummat manusia
.ala
Firman Allah swt yang bermaksud :
"Dan kahwinkanlah orang - orang bujang [ lelaki dan perempuan ] dari
kalangan kamu dan orang - orang yang soleh dari hamba - hamba kamu ,
lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin , Allah akan memberikan
kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah swt Maha Luas
rahmat dan kurniaNya lagi Maha Mengetahui" . An Nuur : Ayat 32
Perkahwinan yang digalakkan oleh Islam ini sewajarnya dipermudahkan
prosesnya agar generasi muda negara tidak liar dan kemaruk nafsu lalu
terjebak dalam kancah seks bebas [ zina ]. Memudahkan prosesnya boleh
dilakukan oleh pihak berwajib [kerajaan] seperti [ sekadar menyebut
beberapa contoh ] :
* Memberi peruntukan kepada pasangan muda yang ingin berkahwin
* Memberi insentif sebagai galakan berkahwin
* Mengurangkan karenah birokrasi yang menyulitkan
* Kursus dan khidmat bimbingan perkahwinan secara percuma
* Menganjurkan perkahwinan beramai - ramai yang menjimatkan
* Mendidik masyarakat dengan budaya sederhana dalam majlis perkahwinan
* Merendahkan hantaran perkahwinan
Antara kaedah mempermudahkan proses perkahwinan ini ialah Nikah Khitbah
atau dalam bahasa mudah disebut oleh masyarakat kita sebagai Nikah
Gantung . Nikah Khitbah adalah sama seperti nikah biasa mengikut hukum
dan perundangan Islam yang mempunyai 5 rukunnya iaitu :
* Suami
* Isteri
* Wali
* Saksi
* Aqad [ Ijab Qabul ]
cuma bezanya ialah pasangan pengantin [ suami isteri ] tidak tinggal
serumah dalam tempoh - tempoh tertentu kerana beberapa keadaan seperti
[sekadar menyebut beberapa contoh] :
* Masih menuntut di kolej atau uniersiti
* Tidak mempunyai kemampuan menyewa rumah
* Belum bersedia menanggung komitmen kehidupan berumahtangga
justeru itu , buat tempoh tertentu pasangan suami isteri yang telah
dinikahkan itu tinggal berasingan [ atas persetujuan bersama kedua - dua
pihak ] dan barangkali tinggal bersama keluarga masing sehinggalah
mereka merasakan segala halangan diatas telah selesai dan mereka benar -
benar bersedia mengharungi kehidupan berumahtangga yang besar
tanggungjawabnya.
Kelebihan Nikah Gantung ini ialah mereka adalah pasangan suami isteri
yang sah mengikut hukum agama dan undang - undang negara . Andai dalam
tempoh itu mereka bertemu , keluar makan , dating , study bersama bahkan
kalau mereka terlanjur sekalipun mengadakan hubungan seks , maka apa
yang mereka lakukan itu tidak salah atau tidak haram .
Andai berlaku kehamilan , maka pasangan itu tidak perlu panik terutama
pihak gadis yang hamil kerana ia menghamilkan anaknya yang sah nasab [
keturunan ] . Bahkan nanti mereka tidak perlu malu dan menjauhkan diri
dari keluarga kerana keluarga pula akan menyambut kedatangan bayi itu
dengan bangga dan bermaruah .
Kes buang bayi yang berleluasa hari ini rata - ratanya adalah ekoran
rasa panik dan hilang pertimbangan akibat malu dan hilang maruah dari
pasangan terbabit. Malah mereka juga takut untuk kembali kepangkuan
keluarga justeru mereka mengetahui bahawa hubungan mereka salah dan
mereka hamil hasil hubungan terlarang . Ia memalukan keluarga dan
mencemarkan maruah bangsa dan agama . Akhirnya , jalan pintas dan
terdesak yang ada pada mereka ialah buang bayi tersebut dengan harapan
selesai masaalah dan beban yang mereka hadapi tanpa mereka menyedari
bahawa akan mencetus bencana yang lebih parah kepada sosial negara .
Sebenarnya Nikah Khitbah ini pernah dilakukan dalam masyarakat Arab .
Menurut amalan tersebut , sewaktu majlis pertunangan , ia dilangsungkan
sekali dengan majlis aqad nikah [ halflun nikah ] tetapi mempelai tidak
boleh tinggal sekali [serumah] sehingga berlangsungnya pula majlis
perkahwinan [haflul Qiran] . Terkadang tempoh itu [ antara pertunangan
dan perkahwinan menjangkau tahun lamanya.]
Dalam masyarakat Melayu , amalan ini sebenarnya pernah diamalkan
sebelum ini dengan nama Nikah Gantung . Ia pernah di kaji oleh beberapa
Anthropologist seperti Paletz , Djamour dan Jones. Mereka mengistilahkan
Nikah Gantung sebagai "Suspended Marriage Contract" iaitu satu fenomena
sosial yang diamalkan oleh masyarakat Islam di Asia tenggara .
Perbahasan Hukum
Salah satu dalil yang digunakan oleh sebahagian para alim ulama' ialah
Perkahwinan Rasulullah saw dengan Aishah rha. menurut hadis yang
diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim , Rasulullah saw telah mengahwini
Aishah ketika berumur 6 tahun dan hanya duduk serumah ketika Aishah
berumur 9 tahun . Hadis ini menjadi dalil berlakunya aqad nikah , maka
bukan menjadi kewajipan bagi mempelai untuk terus tinggal serumah
terutama atas persetujuan kedua pihak untuk beberapa tempoh yang
dipersetujui.
Apabila pasangan pengantin [ nikah gantung ] bersetuju untuk tinggal
berasingan kerana beberapa perkara yang diambil kira seperti yang
disebutkan di atas tadi , maka tidaklah berbangkit isu nafkah batin [
jima' \ bersetubuh ] . Apa yang timbul ialah perbahasan dari segi nafkah
zahir [ material ] . Berkait perkara ini , kita mempunyai beberapa
pandangan :
a] Mazhab Zahiri seperti yang dinyatakan oleh Ibn Hizam iaitu nafkah ini
[ nafkah zahir ] wajib dengan berlakunya aqad , maka selepas sahaja
aqad nikah , suami wajib memberi nafkah zahir kepada isterinya .
b] Pandangan Jumhur ulama' iaitu nafkah zahir itu hanya wajib apabila
isteri memenuhi syarat - syarat tertentu seperti isteri menyerahkan diri
kepada suami [ berpindah ke tempat suami ] , boleh melakukan istimta' [
mengambil keseronokan] , jima' [ bersetubuh ] , isteri tidak keluar
rumah tanpa izin suami dan seumpamanya .
Nikah khitbah dapat disimpulkan bahawa : bebanan nafkah itu tidak
diwajibkan ke atas suami sekiranya kehidupan biasa suami isteri belum
berlaku . Bagaimanapun sekiranya suami isteri tersebut keluar bersama ,
maka tiada halangan dari segi hukum syara' kerana mereka adalah suami
isteri yang sah. Demikian juga andai berlaku kehamilan maka bayi itu sah
dan mereka boleh menjalani kehidupan berkeluarga seperti biasa yang
sah. Tidak perlulah mereka melarikan diri , buang bayi dan menggugurkan
bayi atau membunuhnya .
Walaupun nikah gantung ini kelihatan seperti baru bagi sesetengah pihak
, tetapi ia lebih baik dari kita membiarkan anak - anak gadis dan
teruna kita berpeleseran , bergaul bebas lalu akhirnya mereka terjebak
dalam kancah seks bebas dan penzinaan yang memalukan . Bukan sahaja
maruah keluarga dan agama tercalar , murka Allah swt itulah yang paling
ditakuti .
Dikesempatan ni juga, pihak DPMZ dengan rasminya telahpun melantik
pengarah bagi Unit Bait Muslim DPMZ bagi sesi ini iaitu Saudara Abdul
Hadi Zuki, Mahasiswa tahun 6 perubatan Universiti Zagazig. Jika ada
sebarang pertanyaan mahupun permasalahan yang berkaitan dengan institusi
bait muslim, maka boleh terus dirujuk kepada beliau.
No comments:
Post a Comment